Hamburgare med coleslaw

                                                       

Syrran tipsade mig om att ha Ajvar på hamburgarna. Riktigt gott faktiskt. Här har jag skrivit ner recept på hur jag gör mina hemmagjorda hamburgare. Receptet räcker till 8 små hamburgare à 60 gram. Vill du ha dem större går det bra att göra dem lite tjockare.

Hamburgare:
500 g köttfärs
1 msk tacosås eller Felix chilisås
½ tsk soja
½ tsk Texas Steaksauce från Texas Longhorn
½ tsk Worcestershiresås
några droppar chilisås
1½ tsk potatismjöl
1/3 dl vatten
lite svartpeppar
1/4 tsk salt
smör att steka i


Blanda köttfärsen med övriga ingredienser. Forma 8 bullar av färsen. Lägg ut plastfolie på en arbetsyta. Lägg en boll på plasten och vik över plast ovanpå. Platta till och forma. Lägg åt sidan och upprepa tills alla är klara. Lägg en liten plastbit mellan burgarna.

Stek burgarna i smör. När du vänt dem en gång, krydda lätt med lite svartpeppar.

Servera med hamburgerbröd, majonäs, Ajvar, tunna skivor lök, strimlad isbergsallad, skivade tomater, ketchup och senap.

Tips! Dubbla receptet och lättstek burgarna och frys in med smörpapper mellan. Släng på grillen någon minut när lusten faller på. 


Coleslaw: 
3 dl strimlad vitkål, jag använde färsk vitkål, den kan strimlas lite grövre
1 liten morot, grovriven
½ skivad färsklök, tunnt skivad
1-2 tsk majonäs, eller så mkt du vill ha
2 msk creme fraiche, eller så mkt du vill ha
svartpeppar
vegeta eller salt
ev lite citronsaft

Rör ihop ingredienserna till coleslawen.


                             

Kommentera här: