Dill- och Pepparrots-lax i ugn

                                                               
 
Detta recept hittade jag i en receptfolder från Arla. Jag älskar både pepparrot och dill och blev väldigt nyfiken. Både jag och sambon blev stormförtjusta och gav rätten en 5 av 5 i betyg. Laxen blir väldigt mör och fin. Receptet räcker till 4 portioner.

4 portionsbitar av laxfilé
1 liter vatten
4 msk salt
2 msk socker
2 ½ dl Kelda mellangrädde
1 krm svartpeppar
0,5-1 dl hackad dill
1 tsk pressad citron
4 msk riven pepparrot
dillkvistar till dekoration

Lägg laxen i en ugnssäker form. Blanda vatten, salt och socker och häll i formen, lagen ska täcka laxen. Låt ligga 30 min. Sätt ugnen på 225°. Ta upp laxen och häll bort lagen. Blanda grädde, peppar, dill och citronsaft i formen. Lägg i laxen. Tillaga i mitten av ugnen ca 20 min. Strö över pepparrot och dillkvistar. Servera med kokta grönsaker och pressad potatis eller tex blomkålsmos.


Kommentera här: