Salmiaksspetsat godis



I veckan fick jag smaka lakrits av en kollega. De var ungefär 10 ggr så salta som Djungelvrål, fast mycket mjukare. När jag åt den första blev jag superimponerad. Tackade fint ja till ytterligare en godis. Godiset bestod troligen av en färsk häxvrål i bit som lagts i Salmiaksalt. Flera arbetskollegor bjöds på dessa godisar och alla gillade dem skarpt.

Så jag nallade lite Ammoniumklorid av min Kemist-sambo och fixade lite egna godisar. Sköjde av dem lätt i lite vatten innan jag rullade dem i saltet. De röda godisarna fick en blandning av hälften mortlat socker och hälften Salmiak. Seltan kan alltså regleras efter önskemål. Vill man inte att blandningen fastnar i en tjockt lager får man låta godisarna torka lite innan de rullas i blandningen.

Nästa gång gör jag nog hälften av godisarna med Salmiak/Socker och resten med Citronsyra/Socker.

Jummie!

OBS! Detta är inget godis som man kan äta i massor.

Supersalta Salmiakgodisar

Salmiak, finns att köpa på tex Panduro Hobby eller på olika siter på nätet
samma mängd socker som Salmiak
valfritt godis




Kommentera här: