Pistagebullar med vaniljfyllning

Blev sugen på att prova nyinköpt pistageessens från Essensfabriken, hade bla ingen vanlig jäst hemma så jag tog vad som fanns. För att spritsa vaniljen använde jag en ny fin sprits som jag fick av min väninna Mona när jag fyllde år. =) 


Vetedeg:
1 paket torrjäst (vanlig går också bra, så klart, jag tog det jag hade hemma)
1 + 4 dl mjölk
½ dl vetemjöl
1 dl socker
150 g margarin
3/4 tsk salt
1 tsk stött kardemumma
vetemjöl

Pistagefyllning:
60 gram smör /margarin
250 g mandelmassa
några droppar pistageessens (överdosera ej)
grön färg (jag använde pulverfärg från Essensfabriken)
vatten
(ev lättmargarin + extra socker)

Vaniljfyllning:
ca 2 dl mjölk
ca 4 msk SnabbMarsán
1 stor matsked kondenserad sötad mjölk (kan uteslutas)
1 tsk vaniljsocker eller lite mindre av äkta vanilj


Pensling:
1 ägg
½ tsk vatten
en lite nypa salt
pärlsocker

Värm 1 dl av  mjölken till fingervärme. Tillsätt en msk socker samt torrjästen. Blanda väl, tillsätt sedan ½ dl vetemjöl och blanda lite till. Låt stå och vila medan du smälter margarinet. Tillsätt resterande mjölk samt saltet och kardemumman. Värm till fingervärme. Blanda deg och mjölkblandningen i en stor bakbunke. Tillsätt mjölet i omgångar. Knåda ordentligt. I början kan degen kännas fast och hård, men fortsätter man att knåda mjuknar den något igen, tillsätt då eventuellt mer mjöl.
Låt degen jäsa under bakduk ca 1 h.

Blanda ingredienserna till fyllningen. Tillsätt så mycket vatten att fyllningen blir smidig och bredbar.

När degen jäst färdigt. Dela den i 2 lika stora delar. Kavla ut till 35 x 55 cm rektangel. Bred ut hälften av fyllningen.
(jag gjorde lite olika, i ena omgången hade jag endast pistagefyllningen, i andra omgången bredde jag först en tunnt lager Lätta-margarin och sedan pistagefyllningen och strödde sedan över socker, tyckte dock att det räckte med endast pistagefyllningen som den var)
Rulla ihop degen och skär i ca 2,5 cm breda skivor. Ställ i bullformar att jäsa i ca 30 min.

Blanda under tiden iordning vaniljfyllningen samt vispa ägget med vattnet och saltet.

Pensla bullarna när de är färdigjästa. Strö över pärlsocker. Häll vaniljkrämen i en sprits och använd en rörtyll. Tryck ner den i mitten av bullen och spritsa ut lagom mycket vaniljfyllning.

Grädda i mitten i ugnen i 225 grader tills bullarna känns färdiga. (De ska ha fått färg och inte kännas tunga)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Mona Jakobsson:

skriven

Å vad fina :o)

Kommentera här: