Morotstårta

 
 
 Första gången jag åt morotstårta var på Öppna Förskolan i Skogås 1999. Jag föll direkt kan man säga. Då var den toppad med kokos, här har jag toppat den med säsongens godheter istället. Några år senare dök morotskakan upp allt oftare på fik, idag är det ett paradbakverk nästan överallt. Oljan i kakan  är bättre än smör i detta fall, då oljan inte stelnar i kakan när den sätts i kylen, vilket medför en saftigare och mjukare kaka. 
 
Kakan:

2 ägg
1 dl strösocker samt 1 dl farinsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1,5 tsk kanel

2½ dl vetemjöl
1 dl solrosolja
3 dl fint rivna morötter


Glasyr:

200 g Philadelphia 
3 dl florsocker 
1½ tsk vanilla 
3 msk mjukt smör 
12 st minimorötter i marsipan eller lite frukt till garnering

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner olja och morötter. Blanda vetemjöl, bakpulver, kanel och vaniljsocker i en bunke. Rör ner blandningen i äggsmeten. Häll smeten i en smord, bröad form cirka 24 cm Ø. Grädda i nedre delen av ugnen cirka 25-30 min. Tag ut kakan och låt den svalna.

Blanda ost, matfett och florsocker i en skål, vispa med elvisp tills krämen är tjock och krämig. Bred glasyren över kakan. Markera ut 12 st. bitar i glasyren. Lägg marsipanmorötterna eller frukt i varje tårtbit. Låt gärna stå kallt i minst 12 timmar innan servering.

 

 
 

 
 Finn ett fel. Såg inte felet förän jag tittade på bilderna i kameran. =) Jag bjuder på den. 
 

Kommentera här: