Markus chokladkola

En kollega på jobbet var sugen på att göra chokladkola för något år sedan. Han letade efter olika recept och kom till sist fram till att detta var det optimala. Jag fick en smakbit på jobbet och kolan fick högsta betyg. Kolan har en tydlig chokladsmak och blir precis lagom seg och inte alltför hård. Denna kola blev snabbt min dotters favorit och därefter hela familjen favorit. Jag har gjort en liten justering i receptet och lägger till flingsalt istället för att ha saltet i kolan. 

4 dl socker
4 dl grädde
4 msk kakao
2½ msk sirap
½ krm salt (tillsätts på slutet)
1 krm vaniljsocker (tillsätts på slutet) Ej nödvändigt, blir god utan vanilj
flingsalt att toppa kolan med


Blanda ingredienserna i en inte allt för liten kastrull med tjock botten. Koka kolan i ca 30 min, Ta bort vid 122 grader.
Häll upp kolan på smörpapper på en plåt. Toppa med krossat flingsalt.
Skär snitt i kolan och ställ in i frysen. Dela i mindre bitar och ställ kallt. Hållbarheten är ca 1 vecka i kylen. Vill du spara kolan längre tid går den bra att frysa i några veckor.

 
 
Min dotter och hennes kompis gör chokladkola ihop. 
 
 
 
 
 

Kommentera här: