Kanelsnurror

Åt dessa kakor hos svärmor första gången. De är jättefina att se på och supergoda. Kakorna går säkert att variera med andra smaker än kanel, har inte provat det än, men choklad är ju enkelt att prova med.

En annan variant som jag nu blev sugen att testa. Vanilj i ena lagret, och citronsmak av citronskal i andra lagret, färga gärna citrondegen med gul färg för bästa effekt. Om man har lite pärlsocker på dessa kakor ser de ut som små kanelbullar, vilket kan vara festligt. 

Receptet ger ca 50 kakor.

5 dl mjöl
1 tsk bakpulver

200 g smör, rumstempererat
1 ½ dl socker
1 ½ tsk vaniljsocker
1 litet ägg eller en stor äggula

+2 tsk kanel

Blanda mjölet med bakpulver i en separat skål.
Blanda det mjuka smöret med socker och vaniljsocker i en annan skål.
Rör ner ägg och blanda sist i mjölet. 
Dela degen i 2 delar. En som är ca lite mer än 1/3 av hela degen. Blanda denna del med lite kanel.
Kavla ut båda degarna till 2 lika stora rektanglar och lägg ihop ovanpå varandra(ena blir lite tjockare). (Kavla på mjölat bord)


Rulla ihop degen som när du gör kanelbullar. Lägg in i kylen i ca 1 h.
Skär degen i ca ½ cm tjocka skivor och lägg på en bakpapperklädd plåt.  
Grädda kakorna i 175 grader i ca 10 min. Kakorna är klara när de börja bli svagt gula i kanterna. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Anonym:

skriven

Du glömde fylla i Hur mycket bakpulver.

Svar: Tack så mycket, nu är det uppdaterat. Ska vara 1 tsk. Mvh Maria
Mary Dane

2 Anonym:

skriven

Jag älskar verkligen dina recept!
Perfekt till jul.

Svar: Tack snälla, vad glad jag blir. =)
Mary Dane

3 Caroline:

skriven

Så fina kakor. :) De ser riktigt goda ut.

Svar: Tack, jag minns fortfarande första gången jag smakade dessa kakor hos min svärmor. Undrade hur en vanlig kaka kunde vara så god. Hade mest ätit köpekakor innan. Sen var de ju otroligt fina att se på också.
Mary Dane

Kommentera här: