Brända mandlar , struket recept

Struket recpet, dessa blev för hårda när de ställdes i kylen och kladdade ihop. Ska testa att göra om dessa någon dag...


Åh, blev sjukt sugen på brända mandlar igår. Tänkte att det kan ju inte vara så svårt att fixa själv. Blev dock inte så lätt som jag tänkt. Att hitta ett recept visade sig inte vara så enkelt. Hittade ett recept med glukos på nätet som jag bestämde mig att testa. Kommer att testa även ett annat recept senare. Det innehåller lite fett och marsipan också, men om jag har förstått det hela rätt, så utgår grundreceptet endast från socker i olika former och vatten.

Så här gjorde jag: 

100 g sötmandel, med skal
100 g glukos i pulverform
1,5 dl vit sirap
2 dl socker
1,25 dl socker

en knivsudd vaniljsocker
lite röd karamellfärg, (pulverfärg är svårlöslig i sockret)

Gnugga mandeln mellan hushållspapper. Jag micrade sedan mandeln på grilleffekt en stund.

Blanda glukos, socker, sirap och vatten i en bred tjockbottnad kastrull. Låt koka tills temperaturen är 115 grader. Ta kastrullen från värmen. Rör i färg och fortsätt röra tills sockret tjocknar. Tillsätt mandeln och vanilj. Fortsätt röra och häll sedan upp smeten på en plåt klädd i bakplåtspapper. När smeten svalnat något, ta upp en mandel i taget och se till att få med karamellsmet också. Rulla mandlarna och lägg på bakplåtspapper. Lägg dem inte för nära varandra då de flyter ut lite och kan fastna i varandra.

Mina mandlar blev lite genomskinliga, vilket jag inte gillade De första jag gjorde som fick längre bearbetning blev ljusrosa. Vet inte om det krävs mer bearbetning av smeten för att den ska få rätt färg, eller om det beror på något annat. Om någon vet får ni gärna höra av er.






















Kommentera här: